Wawel International School – anglojęzyczne przedszkole i szkoła podstawowa Kraków
Naszym celem jest kształtowanie u uczniów cech, które pozwolą im stać się wszechstronnymi, odpowiedzialnymi i zaangażowanymi społecznie
Anglojęzyczne przedszkole Wawel International School to niepubliczne przedszkole o charakterze dwujęzycznym.
Szkoła podstawowa Wawel International School to niepubliczna szkoła o charakterze dwujęzycznym.
Moment, w którym dziecko przekracza próg szkoły po raz pierwszy, to coś więcej niż tylko formalna zmiana w jego życiu. To początek zupełnie nowego etapu – pełnego wyzwań, struktur, relacji i oczekiwań. Ale czy każde dziecko w wieku 6 czy 7 lat jest na to gotowe? Niekoniecznie. I właśnie dlatego tak ważne jest, by mówić o gotowości szkolnej – czyli o tym, czy dziecko naprawdę jest przygotowane, by wejść w świat edukacji formalnej z poczuciem bezpieczeństwa i kompetencji.
Gotowość szkolna to dojrzałość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej – nie tylko pod względem wiedzy, ale przede wszystkim rozwoju emocjonalnego, społecznego, poznawczego i fizycznego.
To pojęcie obejmuje kilka kluczowych obszarów:
1. Rozwój poznawczy
2. Rozwój emocjonalny i społeczny
3. Rozwój fizyczny i motoryczny
4. Motywacja do nauki
Wielu rodziców z niepokojem porównuje swoje dzieci z rówieśnikami: „Inne dzieci już czytają…”, „On jeszcze nie umie pisać swojego imienia…”. Tymczasem gotowość szkolna to nie lista umiejętności do odhaczenia, ale wewnętrzna gotowość dziecka, by uczyć się w nowym środowisku.
Niektóre dzieci potrzebują więcej czasu, by się oswoić, inne szybciej adaptują się do reguł. Rolą dorosłych – rodziców i nauczycieli – jest wspierać, nie przyspieszać na siłę.
Dziecko, które nie jest jeszcze gotowe do szkoły, może od samego początku doświadczać trudności – z koncentracją, zachowaniem, emocjami. To z kolei prowadzi do frustracji, niskiej samooceny i niechęci do nauki.
Z kolei dziecko, które wchodzi w edukację z poczuciem „jestem gotowy”, częściej:
Gotowość szkolna nie gwarantuje sukcesu, ale stanowi solidny fundament, na którym edukacja może być budowana bez lęku, napięcia i przeciążenia.
Gotowość szkolna to nie „start w wyścigu”, ale właściwy moment na rozpoczęcie drogi. Im lepiej dziecko jest do niej przygotowane, tym bardziej szkoła staje się miejscem odkrywania, a nie stresu. A o to przecież chodzi – by dzieci lubiły się uczyć i czuły się w szkole dobrze. Bo tylko wtedy nauka ma prawdziwą wartość.